Dienst
[/vc_column_text][vc_column_text]Boksen als agogisch middel?
Achtergrond van boksen
Full-contact vechtsport ( kickboksen, MMA) heeft geen onbesmet imago. Regelmatig zien we in de media berichten over vechtsporters die in het criminele circuit blijken te acteren. Al dan niet met fatale gevolgen.
Maar vechtsport heeft ook hele andere kanten. Als je het op de juiste manier aanbiedt is het een prachtig middel. Los van dat lekker samen sporten een positieve uitwerking heeft. Vechtsport kan je iets leren over respect, balans, grenzen, uitdaging.
Boksen als sport heeft echter niet per definitie een positieve uitwerking op gedragsmatig vlak, in tegenstelling tot wat veel vechtsporttrainers beweren. Vechtsport is een krachtig middel waar je veel mee kunt opbouwen, maar ook mee afbreekt als er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan.
Boksen als agogisch middel:
Vechtsport als agogisch middel zou je haast kunnen omschrijven als spelen met vuur. Het vraagt fysiek , mentaal, en agogisch veel van de trainer/coach . Spelen met vuur, dan is zorgvuldigheid van het grootste belang. Want vuur mag geen brand worden, het verschil? Vuur dient een doel, het is wenselijk en controleerbaar. Brand is niet wenselijk, oncontroleerbaar en brengt schade toe.
Daarom leren wij doormiddel van de juiste uitleg en begeleiding boksen op een verantwoorde en constructieve wijze in te zetten als agogisch middel.
Theoretische achtergrond van boks coaching:
Boksen als Agogisch middel kan je indelen in 3 fasen : bewegen, beleven, en beïnvloeding. Passend bij veel doelgroepen, is de insteek van eerst doen en dan denken. Aan de slag als startpunt. Afhankelijk van de doelgroep kies je voor een gefaseerde opbouw, of gooi je deelnemers juist in het diepe. Dat kan door te starten met sparren. Sparren is de minst gekaderde, fysiek en mentaal meest intensieve werkvorm
Bewegen doet meer dan alleen het lichaam in beweging brengen. Door werkvormen in te zetten, breng je mensen mentaal in beweging. Hierachter zit een holistische visie, dat lichaam en geest met elkaar in verbinding staan. Door te bewegen, kom je uit je hoofd. Door te doen ga je ervaren.
Beleven gaat over de ervaring die de oefeningen met zich meebrengen. Ervaren wat het met je doet, als iemand je raakt. Beleven dat de meeste kracht in loslaten zit. Ervaren is krachtiger dan uitleg, aan den lijve ondervinden is een sterk middel voor gewaarwording.
Reflectievragen als: Wat doet dit met je ? Helpen deelnemers om bewust te worden van hun ervaring, en die te rationaliseren. Via taal rationaliseert de ervaring, je kunt het duiden, er woorden aangeven. Woorden geven aan de ervaring is ook een rol van de begeleider.
Beïnvloeding heeft als doel denken en gedrag van de deelnemers te veranderen. Vechtsport als aantrekkelijke context waar wordt geoefend met nieuw gedrag dat generaliseerd wordt naar het dagelijks leven. In PMT termen is dit de transfer. Het geleerde toepassen in het kader van de samenleving.
Vanuit het doen, bewegen, naar het ervaren, kan worden gestuurd op beïnvloeden. Het aangeven van grenzen, het denken voordat je handelt , ( oog) contact maken met mensen om je heen. Door het oefenen in een trainingscontext verlaag je de drempel tot leren en reflecteren. Door framing en duiden reik je deelnemers een vertaling aan naar buiten.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1602770138823{padding-left: 7% !important;}”][vc_single_image image=”343″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]